Veckans kulturkonsumtion, del 1


Törnrosa var ett vackert barn…

Varje vecka tänkte jag berätta lite kort om vad för kultur jag konsumerat under den gångna veckan, och vad jag tycker om den. Det kommer mest vara fokus på sådant som inte  är böcker, eftersom jag ju har min väluppdaterade bokblogg för det ändamålet. Men jag nämner också vad jag läst lite kort. Såhär ser den senaste veckan ut:

Jag har läst ut Knausgårds Min kamp som kommer få ett eget inlägg i bokbloggen, och varit på bokcirkel om den boken. I torsdags sågs vi på cafét längst ner i Kulturhuset och pratade om boken. Några var skeptiska, andra älskade. Jag hör till den senare kategorin, kan man lugnt säga. Till nästa gång ska vi läsa Från det femtonde distriktet.

Jag har läst texter som rör Bröderna Grimms och Perraults sagor (Askungen och Törnrosa) till skolan. En psykoanalytisk text som var inne på att Törnrosa handlar om puberteten och flickors menstruation och att det kan göra dem passiva (!). Väldigt rolig läsning. Jag läste också en text om hur sagor använts för att indoktrinera unga människor i samhällsnormer genom att vara moralpredikande i en skönlitterär mantel.

Jag har sett hela Peter Birros mini-tv-serie Hammarkullen. Det är en fantastisk serie i fyra delar om ensamhet, gemenskap, utanförskap och drömmar. Om ni inte har sett den så rekommenderar jag den varmt (kan för övrigt också rekommendera Upp till kamp av Peter Birro).

Jag har påbörjat De hemlösa, en sorglig och hittills fin roman med Kina som kuliss.

Jag har varit på föreläsning om Emily Dickinson i skolan. Det pratades mycket om hennes berömda tankestreck och om att hon levde ett isolerat liv och skrev så många som 1800 dikter. Hon ville egentligen aldrig publiceras och endast tio dikter publicerades (mot hennes vilja) under hennes livstid.

Det är allt jag kommer på just nu. Nu kommer den här bloggen sparkas igång så vi hörs garanterat snart igen.

Om jessicaosv

Copywriter, skribent, litteraturvetar-student, stockholmare, poet, bokoholist, pratig och tänker alldeles för mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Veckans kulturkonsumtion, del 1

  1. Stephanie skriver:

    Hej och åhvilkenfinblogg!

    Nu ser jag fram emot massa fina, härliga och inspirerande inlägg!

    Ha en fin dag!
    /Stephanie

    • jessicaosv skriver:

      Tack! Det kommer nog många inlägg tror jag, vi får bara se hur mycket bilder jag orkar lägga in. Men förhoppningsvis orkar folk med text också.🙂

  2. enligt O skriver:

    Trevligt, trevligt, ännu en blogg att hålla koll på!

Kommentera

